It's just getting better and better - Reisverslag uit Québec, Canada van Wessel Groot - WaarBenJij.nu It's just getting better and better - Reisverslag uit Québec, Canada van Wessel Groot - WaarBenJij.nu

It's just getting better and better

Door: Wessel

Blijf op de hoogte en volg Wessel

25 September 2013 | Canada, Québec

Lieve,

Ik werd gisteren doodleuk gewezen op het feit dat ik alweer een maand in Canada ben. Ik zit anders gezegd alweer bijna op een kwart van mijn tijd hier, ik controleerde dit en kon het maar niet geloven. Time flies when you are having fun, zullen we maar zeggen.
Goed, het is alweer enige tijd geleden dat ik jullie op de hoogte hield van mijn bezigheden hier. Ik kan kort concluderen dat het alleen nog maar leuker en leuker is geworden.
Ik sloot mijn eerdere verslag af met het feit dat ik zou rondhangen met een exchange student, wij hebben inmiddels een brede vriendengroep gevormd. Het zijn fantastisch mensen vanuit de hele wereld. Van Hong Kong, Shanghai, Canada, Duitsland, Frankrijk tot Malawi, Brazilië Nederland en Colombia. Elk weekend (of doordeweeks) zijn we ontzettend leuke dingen gaan doen. We zijn een aantal keer uitgegaan, hebben een aantal keer ‘typisch Canadees/Amerikaanse’ huisfeesten meegemaakt (laat ik aan jullie fantasie over). Verder gaan wij vaak met elkaar dineren/lunchen en ook sporten.
Ik ben inmiddels hard aan het studeren. Waar ik dacht dat ik het soms in Nederland druk had, zat ik fout. Nederland stelt niets voor qua niveau en intensiteit van het studeren in vergelijking met Canada (zelfs als ik extra vakken volg). Gelukkig heb ik de goede vakken gekozen, heb ik docenten die van elk college een ‘TedTalk’ maken en zijn de medestudenten heel fanatiek en motiverend.
Genoeg over de studie, er is namelijk meer zoals het zaalvoetbal team waarin ik zit. Voetbal is dé opkomende sport in Canada, helaas voor de wat conservatief ingestelde mensen wil dit nog wel eens de wat meer traditionele Noord-Amerikaanse sporten verdringen (geldt niet voor IJshockey overigens). Ik zit een CO-ED team, dit betekend meiden en jongens gemixt. Het is een geweldig team, inzet is maximaal en we doen leuk mee in de intramurale competitie (universiteitsteams onderling).
Het hoogtepunt toch wel afgelopen weekend. De reis naar Tadoussac en Québec city. WOW.
Het begon allemaal afgelopen vrijdag, 5 uur in de ochtend, waar ik met enige moeite mijn bed verliet en een bus instapte met 51 exchange studenten. De stemming zat er niet meteen goed in (iedereen sliep). We verbleven in Tadoussac in een jeugd hostel, we claimden min of meer het hele hostel en na de stad (twee hoofdstraten) verkend te hebben, een prachtige ‘hike’ te hebben afgelegd, kregen we een heerlijke; typisch ‘Québecois’ diner en bijbehorende drank, Cariboubloed genoemd bestaande uit red wine, hard liquor, & maple syrup. Klink goed hè? Later op de avond gingen we stappen in de lokale en waarschijnlijk enige uitgaansgelegenheid in ‘town’. Goed, de volgende dag na een wederom typisch ontbijtje gingen we wederom een ‘hike’ doen, de bossen in. We kwamen bij een meer met een grote heuvel erachter. Ik heb nog nooit zo’n prachtig spectrum aan kleuren gezien, het is zoals ze zeggen die bladeren aan de bomen in de herfst. We vervolgden onze ‘hike’ en na een uur stuitten wij op een waterval, gewoon omdat het kan.
Het echte werk zou twee uur later beginnen. Whale Watching. Met een zeer snelle boot scheereden wij over de Saint-Laurent ‘rivier’, een rivier die zo breed is dat je de overkant bij lange na niet kan zien. De motor ging uit en ineens was het doodstil, plotseling riep onze gids: ‘REGARDE, des balaines, à gauche! (kijk, walvissen aan de linkerkant). (Had jullie er nog niet op gewezen dat ALLES Frans is in Québec. Onze gids had gelijk, de eerste Humback Whale die ik ooit heb gezien, snel gevolgd door Finback Whales, en nog heel veel andere soorten. Deze dieren halen 5 keer adem (komen 5 keer boven) en duiken dan weer voor 7 minuten onder om te eten. Een Finback Whale (tweede grootste dier op deze planeet) verscheen op 20 meter, dook weer en wij verwachten hem weer rond dezelfde plek, hij had andere plannen en verscheen 5 meter naast onze boot. Ik kreeg na deze confrontatie het gevoel nog nooit zo dicht bij de natuur geweest te zijn (kippenvel). Dat dier, waarvan ik nog niet eens 10% kon zien, maakte veel indruk en maakte ons bijna nat met zijn ‘spray’.
Na een aantal uren rondgedobberd te hebben, was het tijd om terug te gaan. We gingen naar ons hostel en reisden naar Québec city. Dit is de eerste stad van Canada, de enige ommuurde stad van Noord-Amerika, is prachtig en doet ontzettend Europees aan. We arriveerden daar laat, zo rond 9 uur en nadat wij ons hadden geïnstalleerd in ons hostel, moesten we maar eens eten (ideaal moment voor diner als je Frans georiënteerd ben, ik had toch wel behoorlijk honger). Direct hierna bezochten wij de grootste club van de stad met ons allen, ik had inmiddels behoorlijk wat vrienden gemaakt. Met mijn vrienden uit Peru, Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland, Denemarken, Brazilië, Zwitserland, België en Engeland heb ik een fantastische avond gehad.
Ondanks dat ik hier een fantastische tijd heb, was het afgelopen zaterdag, zondag en maandag wel even slikken. Ik miste toch wel even mijn moeders 50ste verjaardag, deed me wel wat daar niet bij te kunnen zijn. Ik ben dan ook ontzettend blij te horen dat het een knalfeest was. Verder was ik blij te zien dat mijn vrienden een vet weekend hadden gehad bij Access Lite en dat vooral Tim ook geniet in Hong Kong!

Het is voor nu wel weer even genoeg!
See you!

Wessel

  • 25 September 2013 - 17:26

    Sven :

    Willum, zwager, en maat!

    Wat een geweldig verhaal!
    Vind het echt super tof hoe jij je vermaakt daar!
    Hou je taai ouwe geit!

    x

  • 25 September 2013 - 17:32

    Veralien :

    Hoi Wessel
    Wat weer een leuk verslag ,en met recht waar blijft de tijd alweer een maand weg.
    Nog heel veel plezier daar ,maak je wel genoeg foto"s ,dan kunnen we bij thuiskomst meegenieten .
    Dikke knuffel van ons
    gr veralien

  • 25 September 2013 - 17:32

    Veralien :

    Hoi Wessel
    Wat weer een leuk verslag ,en met recht waar blijft de tijd alweer een maand weg.
    Nog heel veel plezier daar ,maak je wel genoeg foto"s ,dan kunnen we bij thuiskomst meegenieten .
    Dikke knuffel van ons
    gr veralien

  • 25 September 2013 - 17:54

    Dolf:

    He wessel! Klinkt gaaf man! Veel plezier nog en we horen later nog wel weer meer;)

  • 25 September 2013 - 17:54

    Dolf:

    He wessel! Klinkt gaaf man! Veel plezier nog en we horen later nog wel weer meer;)

  • 25 September 2013 - 21:35

    Eau:

    Geweldig verhaal weer. Fantatisch om te lezen dat je het naar je zin hebt. Over precies 2 weken zien we elkaar gelukkig weer!

  • 26 September 2013 - 05:47

    Tim Grand:

    Prachtig verhaal weer vriend!

    En geweldig om te horen dat jij ook een geweldige tijd heb!

    X van de rijsteter

  • 26 September 2013 - 08:06

    Sonja :

    Hoi Wessel,

    Wat is het toch geweldig dat wij op deze manier kunnen meemaken hoe jij het hebt in Canada.
    Super dat je zoveel vrienden maakt van over de hele wereld. We zien uit naar je volgende verslag en geniet van alle dingen die je de komende tijd weer beleeft.

    groetjes,
    Sonja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wessel

Wessel in Canada

Actief sinds 03 Sept. 2013
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 12030

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2016 - 31 Augustus 2017

Studie University for Peace

03 September 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

24 Augustus 2013 - 28 December 2013

Study exchange to the University of Ottawa

24 Augustus 2013 - 28 December 2013

Study exchange to the University of Ottawa

Landen bezocht: