Inzichten, mooie reisjes en leuke vooruitzichten - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Wessel Groot - WaarBenJij.nu Inzichten, mooie reisjes en leuke vooruitzichten - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Wessel Groot - WaarBenJij.nu

Inzichten, mooie reisjes en leuke vooruitzichten

Door: Wessel Groot

Blijf op de hoogte en volg Wessel

14 November 2016 | Costa Rica, San José

Hallo iedereen,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik van mij heb laten horen. Het positieve daaraan is echter dat ik nu erg veel te vertellen heb. Er zijn zeer veel mooie momenten geweest en andere momenten waar ik erg veel van heb geleerd. Eerst zal ik wat delen over de vakken die ik hier volg en school voordat ik over mijn leven hier vertel.

Op de universiteit doken we na het eerste introductie vak onmiddellijk de diepte in met een vak in Internationale Vredes Studies. Een inspirerende professor uit de VS bediscussieerde met ons verschillende wereldperspectieven en de tekortkoming van het huidige internationale systeem (inclusief de VN). Aan ons werd gevraagd allemaal een probleemanalyse te uiten in een essay. Mijn analyse ging over het feit dat er een grote “wij-tegen-zij” contrast is ontstaan dat samen met een neoliberaal model constant geweld legitimeert tegen bepaalde groepen. We zien dit contrast terug op wereldniveau maar ook binnen landen. Ik gaf aan dat dit (in het Westen) leidt tot enorme groepen (begrijpelijk) teleurgestelde mensen die zich op een of andere manier buitengesloten voelen en zich verzetten. Voor mij kan deze onvrede op twee manieren worden geuit: door globale inclusieve solidariteitsbewegingen of extreemrechtse anti-globalistische groeperingen. Het laatste is wat momenteel massaal gebeurt en mijn doel is om deze negatieve energie een positieve richting te geven door naar deze mensen te luisteren, ze een stem te geven en ze serieus te nemen i.p.v. van ze weg te zetten als dom, racist of misogyn. Dit leidt namelijk alleen maar tot meer verzet en versterkt radicalisme, ik denk dat ik geen voorbeelden hoef te noemen. Ik werd overigens beloond met een 10 door de professor.

Goed, genoeg politiek weer. Want ik heb fantastische ervaringen opgedaan die ik wil delen. Ten eerste ben ik hier met fantastische en ondernemende vrienden. Vaak eten we samen, organiseren we feestjes of reisjes. Zo organiseerde ik tweemaal een geweldige wijnproeverij met een vriendinnetje. We hadden wijnen uit drie continenten heerlijk gepaard. Groot succes! Dan, het eerste reisje was naar La Fortuna en de Arenal vulkaan. Een machtige semi-actieve vulkaan gelegen in een adembenemend mooi natuurgebied. De vulkaan is weliswaar al jaren niet meer uitgebarsten maar rookt constant en geeft genoeg energie om mineraalrijke warmwaterbronnen te creëren – perfect voor ons om de zitten in te verzetten. De tweede reis was naar Nicaragua was echt fantastisch. Na een lange reis en veelte veel gedoe bij de grens, arriveerden we in Ometepe. Een onbeschrijfelijk mooi eiland dat bestaat uit twee vulkanen die aan elkaar verbonden zijn als in de vorm van een 8. Het eiland bevindt in het meer van Nicaragua. Na aangekomen te zijn huurden we mountainbikes om het eiland te verkennen. Op het eiland vonden we prachtige lagune (zoetwaterbron) midden in de jungle, tijd voor een duik dus. Na Ometepe gingen we naar Grenada, een oude koloniale stad met een prachtige architectuur, prachtige huizen gehuld in een geweldige pallet aan kleuren, chaotische traditionele markten en mooie terrasjes. Het beste aan Nicaragua waren nog wel de mensen en de sfeer, beide ongelofelijk relaxt (het lokale bier was overigens ook lang niet slecht).

Verder zijn de vooruitzichten geweldig, ben formeel onderdeel van een startup bedrijf in Zweden als board member en doe de politieke liaison. Over enkele weken gaan we ‘live’ dus spannende tijden liggen voor me. Verder volg ik een extra vak over de relatie tussen sport en vrede en ben ik een mentorprogramma aan het opzetten om jonge middelbare school studenten te koppelen aan studenten van mijn universiteit. Dit om ze te helpen projecten op te zetten die hun gemeenschap voortuit gaat helpen met de expertise van de universiteitsstudenten. Ik werk hiervoor samen met een NGO van een vriend uit Peru.

Tot slot en nog wel het allerleukste is dat mijn broer, Tijmen, over ongeveer een week hier komt. In de planning staan onder andere Panama, mooie locaties in Costa Rica en… Cuba! Om vervolgens samen naar huis te vliegen om kerst en oud en nieuw te vieren en even drie weken thuis te zijn. Ik heb enorme zin om iedereen weer te zien en te spreken.

Voor nu ga ik weer hard aan de slag, want waar wordt gerelaxt moet ook gewerkt worden…

• 14 November 2016 - 21:43

Jan Klein Swormink:

Hallo Wessel,

leuk verslag! Even een vraag hoe wordt bij jullie gereageerd op de verkiezingsoverwinning van Donald Trump?

Groeten

Jan

• 14 November 2016 - 22:40

Wessel Groot:

Hi Jan,

Dankjewel! Ja erg gemixte reacties. Meeste mensen realiseren zich toch wel waar het vandaan komt en dat Clinton een hopeloos alternatief is, iedereen had graag Sanders gezien. Nu afwachten hoe Trump het gaat doen. Voor mij is het belangrijk om dit nooit meer te laten gebeuren en zeker niet in NL.

Groetjes Wessel

• 14 November 2016 - 22:57

Jan Knijn:

LEUK OM WAT VAN JE TE VERNEMEN. EN OOK LEUK DAT JE MET KERST OVRRKOMT. WE SPREKEN JE WEL Bij Astrid

• 15 November 2016 - 21:09

Aad Molenaar:

Hallo Wessel,

Heel leuk om je activiteiten en belevenissen te lezen.
    Je studie heb je met veel enthousiastme opgepakt. Een boeiend onderwerp dat je hebt uitgediept en je analyse dat leidde tot een 10!! Gefeliciteerd. Inderdaad zien wij, na de verkiezing van Trump, vewacht men meer polarisatie.
    De rente gaat hier ook omhoog, omdat Trump de infrastructuur wil aanpakken, dat kost veel geld en dat moet hij lenen.
    Vrouwen zijn bezorgd omdat bijvoorbeeld abortus wordt ingeperkt enz. enz.
    Eén al onrust in de wereld.
    Dat geldt niet voor de Drechterlands politiek. Geen grote dilemma's, of het moet de oprichting zijn van een club Progressieve Socialisten (SP-ers) uit vijf Westfriese gemeentes.
    Op dit moment maken zij het leven van WekSaam wat zuur door 25 kritische vragen te stellen.

Je "naschoolse" activiteiten zijn bijna jaloersmakend. Costa Rica is een prachtig land. Dat heb ik al van verschillende kanten gehoord.

Veel succes en plezier daar verder. Aad