Eerste ervaringen in Costa Rica - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Wessel Groot - WaarBenJij.nu Eerste ervaringen in Costa Rica - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Wessel Groot - WaarBenJij.nu

Eerste ervaringen in Costa Rica

Door: Wessel Groot

Blijf op de hoogte en volg Wessel

02 September 2016 | Costa Rica, San José

Hee iedereen,

Op 14 augustus verliet ik vrienden, familie en dus Nederland voor een nieuw avontuur en een nieuwe uitdaging in Costa Rica. Ik ben hier om een tweede master in Internationale Vredes Studies te gaan volgen aan de University for Peace (UPEACE). Nog geen week voordat het daadwerkelijk zo was had ik mijn masterscriptie ingeleverd voor mijn eerste masteropleiding en heb ik inmiddels mogen vernemen, om tot mijn grote vreugde, deze succesvol volbracht te hebben en nu officieel een Master of Science te zijn.

Goed, ik zal eerst even wat achtergrond geven om vervolgens dieper in te gaan op mijn nu al geweldige ervaringen hier. De University for Peace is de enige door de Verenigde Naties gemandateerde universiteit. Het doel van deze universiteit is om studenten op te leiden om zogenaamde ‘change agents’ te worden. Met andere woorden, studenten van de academische- praktische achtergrond en netwerken te voorzien om hen op verschillende gebieden pioniers te laten worden en verbeteringen doorvoeren. Denk daarbij aan duurzaamheid, conflict resolutie, mensenrechten, vredeseducatie en internationaal recht. Of je nou gelooft in de werkzaamheid van de Verenigde Naties en de bovengenoemde concepten of niet, de studenten hier zijn allemaal gigantisch gedreven, komen van enorm diverse achtergronden en hebben innovatieve ideeën om verandering te brengen. Ik ben bevoorrecht om een van de ongeveer 100 studenten te zijn en slechts een van de vijf Europese studenten. Ik ben hier om een nog beter idee te krijgen van de complexiteit van de problematiek die de wereld plaagt om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen. Ik ben inmiddels al begonnen aan een aantal projecten waarmee ik op kleine schaal zelf verandering wil brengen. Omdat deze projecten zich echt nog in de ontwikkelingsfase bevinden (niet gek sinds ik hier nog maar twee weken zit) zal ik hier later meer over vertellen.

Dan mijn ervaringen. Na een 17 uur durende reis kwam ik via Panama City aan in San Jose. Ik werd hier hartelijk ontvangen door mijn hospita en een huisgenootje die al gearriveerd was. De band met mijn huisgenoten is eigenlijk onmiddellijk heel hecht geworden en het zijn echt hele warme en gezellige mensen. Mijn studie zou ongeveer vier dagen na aankomst starten, dus genoeg tijd om de omgeving en campus te verkennen en om bovendien te acclimatiseren. Het klimaat is namelijk warm en kent een hoge luchtvochtigheid. Ik woon in Ciudad Colón, een stadje zo’n 20 kilometer buiten de hoofdstad midden in de prachtige natuur waar je je tropisch fruit letterlijk kunt plukken in de straten. Het stadje kent een zeer actieve gemeenschap zo kent het een wekelijkse organische markt met streekproducten, leuke barretjes, goede faciliteiten, is omringt door gebergte en heeft beachvolleybal-, en strandvoetbalvelden midden in het centrum. Een plaats waar wij als UPEACE studenten inmiddels regelmatig komen om te beachvolleyballen (wist zelf ook niet dat ik dat zo leuk zou vinden) altijd aangemoedigd door enthousiaste bewoners. Ontzettend snel ben ik in contact gekomen met de andere studenten en zijn we leuke dingen gaan ondernemen, nog voor het curriculum startte. Het is fantastisch om te zien wat deze studenten drijft, wat hun achtergrond is en wat ze allemaal al bereikt hebben. Professoren op de universiteit gaven ook aan dat van wat wij dit jaar zullen leren op zijn minst voor 50% zal bestaan uit wat wij als studenten elkaar kunnen leren. De campus zelf is adembenemend mooi. Gelegen op een berg is het ongeveer 7 kilometer verwijderd van het stadje waar ik woon. Elke dag brengen een aantal bussen de studenten naar de campus. Omringt door een enorm natuurreservaat waarin unieke flora en fauna te bewonderen valt, staat mijn universiteit. Een plaats die op zichzelf al inspirerend is.

De introductie en de eerste anderhalve week studie zijn bijzonder goed bevallen. Het is goed om te zien dat de studenten veelal (niet allemaal) erg kritisch zijn, hetzelfde geldt voor onze professoren. Ik ben erg blij dat het niet een VN-propaganda praat is met allemaal utopische wereldbeelden. Het is juist een kritische analyse waarom zoveel zaken in de wereld zo krom zijn en biedt haalbare en concrete oplossingen. Wel is het programma gigantisch intensief en heb ik vanaf het begin hard moeten werken om het lesprogramma te volgen.

Wat betreft ontspanning kom ik ook totaal niet te kort. Het eerste fantastische weekend op het strand ligt al achter mij en het tweede weekend Pacífico komt er al aan. Daarnaast heb ik op de universiteit een voetbalteam opgericht, speelde ik mijn eerste wedstrijd met een lokaal team waarin ik ben ingerold via een neefje van bij hospita die een transfer naar Sparta Praag heeft verdiend. Ook heb ik een hardloopmaatje gevonden en zijn we met een aantal studenten opzoek gegaan naar leuke lokale barretjes. Ook ga ik naar de WK kwalificatiewedstrijd Costa Rica tegen Panama volgende week.

Het belooft met andere woorden een intensief, leerzaam maar fantastisch jaar te worden, vol nieuwe ervaringen en inspirerende vriendschappen. Ik hou jullie op de hoogte!


  • 03 September 2016 - 19:58

    Anton En Marinella:

    Hoi Wessel,
    Dank voor je verslag. Heel boeiend om te lezen. Je bent al behoorlijk actief vanaf dag 1. En dit is nog maar het begin. Succes en heel veel plezier. We horen van je!

  • 10 September 2016 - 21:17

    Jeroen:

    Hey Wessel,
    Wat een inspirerend, boeiend en lekker te lezen verslag.
    Knap dat je alles zo makkelijk oppakt en haalt.

  • 11 September 2016 - 08:42

    Margriet:

    Hi, Wessel,
    Wat leuk om van je te horen.
    Fijn dat het goed gaat, nou goed...geweldig gaat.
    Vooral zo doorgaan, genieten, veel opnemen en meenemen!
    Groetjes

  • 14 September 2016 - 17:35

    Frank En Trudie:

    Hallo Wessel,

    Wat leuk om dit te lezen! Allereerst gefeliciteerd met het behalen van master 1. Wat een enthousiasme over Costa Rica. Leuk dat je zo snel je draai gevonden hebt. We horen vast hoe het je verder vergaat.

  • 15 September 2016 - 12:31

    Antoiiette En Iko:

    Hoi Wessel

    Wat ben je toch een kanjer, Van harte gefeliciteerd.Knap gedaan.
    Echt boeiend om te lezen, wat zal je weer een ervaring opdoen.
    Heel veel succes met alles en geniet ervan.

    Groeten en een dikke zoen uit Grosthuizen.
    Iko en Antoinette en de jongens.



  • 15 September 2016 - 13:25

    Fam Ruijter:

    Prachtig Wessel, volgens mij zit je op je plek daar. We horen graag meer van je.En nog gefeliciteerd met het behalen van je master.
    groetjes van alle Ruijtertjes

  • 16 September 2016 - 15:09

    Catrien En Sjaak:

    Hallo Wessel,

    Leuk dat je het zo naar je zin hebt.
    We hopen dat het verder ook naar zin gaat.
    Groetjes Sjaak en Catrien

  • 18 September 2016 - 20:05

    Barbara En Jan:

    Klinkt allemaal super leuk Wessel! Wat een geweldige ervaring. Nog veel plezier en succes daar.

    Groetjes Barbara en Jan

  • 18 September 2016 - 20:11

    Lou En Lia Schoenmaker:

    Hoi Wessel,
    Allereerst gefeliciteerd met het behalen van je master.Wat een fantastisch verslag en je heb je draai al aardig gevonden.Heel veel sucses in toekomst.
    lGroetjes Lou en Lia

  • 18 September 2016 - 20:23

    Familie Doodeman :

    Hoi Wessel,

    Wat weer een beleving en geweldige ervaring.
    Je zit daar duidelijk helemaal op je plek.
    En hoe bevoorrecht om een mogelijke bijdrage te mogen leveren aan deze bizar complexe wereldproblematiek
    En het zou ons niets verbazen als een jongen uit dat kleine kikkerlandje hier een grootse bijdrage aan gaat leveren :-)

    Wessel we zijn super trots op. Maar vooral hopen we dat je met volle teugen blijft genieten.

    Uit Nibbixwoud een lieve groet van Ton, Trudie en Jasper


  • 19 September 2016 - 09:18

    Tollies:

    Top verslag Wessel, mooi om te lezen, succes en we volgen je!! Sjoerrrr...

  • 04 Oktober 2016 - 19:53

    Gerard Huits:

    Hallo Wessel,

    dat klinkt allemaal heel boeiend, en ik beluister bij jou dezelfde kritische houding die ik ook zelf heb: hoe is het in vredesnaam mogelijk dat wij als westerse beschaving nog steeds niet in staat zijn om de scheve verhoudingen en rampen in de wereld (hongersnood, voorkomen van gevolgen natuurrampen, burgeroorlogen gevoed door corruptie, et cetera) voor eens en altijd gezamenlijk, dus met alle landen samen, aan te pakken. Ik kan vooralsnog niet anders concluderen dan dat de wil er gewoon niet is, omdat de eigen belangen nog steeds zwaarder wegen!
    Misschien kun jij met jouw medestudenten daar eens wat meer aandacht aan geven?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wessel

Wessel in Canada

Actief sinds 03 Sept. 2013
Verslag gelezen: 799
Totaal aantal bezoekers 12024

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2016 - 31 Augustus 2017

Studie University for Peace

03 September 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

24 Augustus 2013 - 28 December 2013

Study exchange to the University of Ottawa

24 Augustus 2013 - 28 December 2013

Study exchange to the University of Ottawa

Landen bezocht: