Laatste loodjes en mooie dingen! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Wessel Groot - WaarBenJij.nu Laatste loodjes en mooie dingen! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Wessel Groot - WaarBenJij.nu

Laatste loodjes en mooie dingen!

Door: Wessel Groot

Blijf op de hoogte en volg Wessel

10 Mei 2017 | Costa Rica, San José

Lieve mensen,

Ik heb al een tijdje niets meer van mij laten horen en in dit geval is dat een goed teken want er is ongelofelijk veel gebeurd (gelukkig voornamelijk in de positieve zin) dat ik nauwelijks de tijd kon vinden om alles uit te werken.

Mijn laatste verslag schreef ik in het vliegtuig terug naar Costa Rica, na een fantastische tijd te hebben gehad in Nederland. Sinds ik terug was is de intensiteit van de studie toegenomen terwijl op hetzelfde moment tientallen andere zaken mij bezighielden, lekker druk dus.

In het begin was het leuk om weer terug te zijn, opgelaten van alle leuke zaken in Nederland begon ik vol energie met een vak over de Koerdische situatie in Irak. Ik heb hier nog een open uitnodiging aan Koerdistan aan heb overgehouden welke ik uiteraard ga verzilveren. Verder heb ik vakken gevolgd op het gebied van gender, ontwapening-, demobilisering- en re-integratie na conflict, ongewapend verzet, transnationaal georganiseerde misdaad, terrorisme en vredesonderwijs. Ik werk tevens nog aan een aantal publicaties (wat overigens een tijdrovend proces is).

Daarnaast heb ik vele mooie dingen mogen doen, zo heb ik met een vriend van mij de Internationale Dag voor Sport Ontwikkeling en Vrede mogen organiseren als een subsidiair evenement van de internationale organisatie Peace & Sports. Dit was een groot succes met overweldigende deelname.

Verder mocht ik voorzitter zijn van de VN Veiligheidsraad tijdens de UPEACE Model United Nations Conference, een prachtige ervaring. Het was gaaf om aan de andere kant van de tafel te zitten. Waar ik vaak heb geparticipeerd als delegaat, mocht ik nu de debatten in goede banen leiden en goede resoluties faciliteren.

Ook heb ik een onvergetelijke week mogen doorbrengen in Guatemala. Ik werd op het vliegveld warm ontvangen door een goede vriend en zijn familie en vervolgens bij hen een hartverwarmende mate van gastvrijheid mogen meemaken. Ik werd opgenomen als lid van de familie en verschillende tripjes gemaakt naar fantastische plaatsen in het land zoals de hoogtepunten van Guatemala City, de historische stad Antiqua, het meer van Atitlan, de vele indrukwekkende vulkanen en de prachtige cultuur.

Terwijl ik daar was kreeg ik fantastisch nieuws te zijn toegelaten aan Brown University (Providence) voor een onderzoeks- training en netwerkevent. Dit houdt in dat ik na Costa Rica, nog een kleine maand ga doorbrengen de Verenigde Staten en uiteraard nog even wat vrienden en steden ga bezoeken. Zo ga ik vrienden opzoeken in New York en Philadelphia en ga ik met mijn vriendin nog naar Boston.

De twee absolute hoogtepunten van mijn tijd hier zijn, ten eerste, dat ik een fantastische meisje heb mogen ontmoeten, Daniela. Ze heeft mijn leven veranderd en ik en we genieten van elke seconde die we hebben met elkaar. Ten tweede het bezoek van mijn familie en vier van mijn beste vrienden uit Canada, Duitsland en Nederland. Wat hebben we veel gedaan en gezien in twee weken. Met de jongens (Joel, Ron, Dennis en Gijs) hadden we een prachtige vakantie in de vorm van een roadtrip over soms onverharde wegen gehad die ons leidden naar nevelwouden, tropische stranden, lokale restaurantjes, chille hostels, hotsprings, nationale parken, hilarische karaoke ervaringen en gezellige clubs. Het was fantastisch tijd door te brengen en zoveel van het prachtige land te laten zien aan mijn vrienden en even helemaal los te komen van mijn studies, welke hectisch zijn. Met mijn ouders gingen we op een geweldige tour met een bijna gelijke route, van mooie resorts, lokale en moderne restaurantjes, mooie wildparken, hotsprings en meer. We hadden hiervoor solide 4x4 auto’s gehuurd, wat toch wel een vereiste is in Costa Rica. De eerste trip, met mijn ouders, Rinske, vriendin en Ron leidde naar een restaurant dat een prachtig uitzicht biedt op de hoofdstad San Jose. De weg was echter op plekken onverhard en enorm stijl. Dit zorgde initieel nog wel voor enige paniek voor de nieuwkomers maar al snel was iedereen gewend aan de omgeving.

Een van de gezamenlijke hoogtepunten was nog wel ons bezoek aan adventure park Xtremo, je kent het wel, met van die kabelbanen (ziplines), een ‘Tarzan swing’ waar je ongeveer 10 meter van een platform springt en vervolgens een enorme swing maakt, en een ‘Superman’ waar je ondersteboven over een kabelbaan roetsj. Dit klinkt redelijk standaard maar deze kabelbanen spanden een lengte van maximaal 1000 meter over een ravijn. Geweldig ervaring en heerlijke adrenaline stoot gegarandeerd.

Verder heb ik nog een mooie verjaardag mogen vieren met mijn vrienden en vriendin en daarnaast een wijnproeverij georganiseerd. Allemaal enorm geslaagd! Tot slot ben ik nog verhuisd en woon ik nu lekker in een eigen appartement. Al met al gaat het erg goed, ben ik lekker bezig en kom ik 28 juni weer terug in Nederland!

Liefs, Wessel

  • 10 Mei 2017 - 19:36

    Mariska Knijn:

    Geweldig Wessel. Wat heb je veel gedaan en meegemaakt . Mooi om te lezen.
    Ik heb enorm genoten van het spannende avontuur in het prachtige Costa Rica. Heel fijn om te mogen meemaken waar je woont, kennis te mogen maken met Daniela. Gaaf om een rondleiding te krijgen op de Universiteit . Als ik alleen al terugdenk aan dat Xtremo park heb ik nog steeds een knoop in mijn maag. Wat was dat heftig! XxMama

  • 10 Mei 2017 - 20:18

    Veralien:

    Hoi Wessel
    Wat een verslag weer, en wat maak je veel mee
    Van Ron hebben we al het een en ander gehoord
    Maak er nog een paar mooie maanden van
    Groetjes de laantjes

  • 11 Mei 2017 - 11:09

    Jaap Molenaar:

    Hoi Wessel. Wat een verhalen ! Om jaloers van te worden. Spannend alleen al om ze te lezen. En wat fijn voor je dat je je steeds meer bent gaan settlen. Je studieprogramma is trouwens niet mis. Lijkt ons ook heel pittig. En dan nog dat goede nieuws over een meisje genaamd Daniela ! Je maakt ons nieuwsgierig. We schrijven later deze maand nog wel wat uitvoeriger. Voor dit moment doen we je in ieder geval onze beste wensen. Liefs, Jaap en Anneke

  • 12 Mei 2017 - 08:12

    Dirk:

    Hoi Wessel,
    Beetje jaloers kun je ervan worden als je prachtige verslag leest. Fijn dat het zo goed gaat en alle mooie ervaringen die je daar al hebt kunnen delen met familie en je vrienden.
    Leuk meisje ontmoeten en verliefd worden zal vast in de hoogste categorie vallen.
    Geniet nog even en wij zijn straks erg nieuwsgierig om je verhalen uit eerste hand te horen.

    Hartelijke groet,
    Dirk
    P.s. Je twitter over het Cda is hopelijk nog iets te voorbarig want vanuit de deelnemers aan de formatie komen heel andere geluiden. Meneer Wijffels heeft wel een beetje overdreven en had ook nog een weekje kunnen wachten met zijn vernietigende commentaar.
    Trouwens was hij de man die via de Rabobank niet al die boeren belachelijke bedrijfskredieten heeft verstrekt waardoor die bedrijven nauwelijks een kant op kunnen.
    Ik vertrouw dat ook de agrarische sector in het kader van klimaat en milieu haar verantwoordelijkheid neemt.

  • 13 Mei 2017 - 12:16

    Aad:

    Beste Wessel,

    Het lijkt wel of jij 48 uur in een dag hebt!!
    Wat heb je veel beleefd en gedaan! Ook in je studie ben je zeer actief geweest! Mooi hoor.
    En de ook de liefde komt nog om de hoek kijken.
    Je hebt inderdaad bijna jaloersmakende trips gemaakt met vrienden, familie, prachtig.
    Onze dochter heeft in februari/maart Costa Rica en Nicaragua bezocht. Ze heeft er enorm genoten en zou er volgend jaar zo weer heen willen.
    Veel succes met de afronding van je studie in CR en een goed verblijf toegewenst in de States.
    Een hartelijke groet, Aad

  • 13 Mei 2017 - 20:58

    Jeroen:

    Wat een belevenis maak je er van. Was een goed besluit om naar Costa Rica te gaan.
    Wanneer ik nog in de 20 zou zijn dan wist ik het wel!

  • 15 Mei 2017 - 09:58

    Jan Knijn:

    Beste Wessel,

    Geweldig om te lezen wat jij allemaal meemaakt. En nu nog een leuke vriendin ontmoet. We wensen je veel succes met de afronding van je studie daar en uiteraard veel plezier in de US.

    Hartelijke groeten
    Jan en Thea Knijn

  • 15 Mei 2017 - 14:10

    Chris:

    Haha die Wessel, je gaan als een speer, genieten!!
    Sjoerrr....

  • 15 Mei 2017 - 16:57

    Carol And Willem:

    Dear Wessel
    how nice it was to hear that your are having a good time
    in Costa Rica. it is here quite often in the news because of
    the eco destination it has became.the kable car ride has been
    shown here on the tv. hope your studies will come to fruition
    kind regards
    Carol and Willem

  • 18 Mei 2017 - 14:19

    Kathleen:

    Hoi Wessel,

    Na alle geweldige verhalen van je ouders gehoord te hebben
    over je verblijf in het prachtige Costa Rica, wil ik je veel succes wensen met het afronden van je studie en deze geweldige ervaring!
    Veel plezier in de US en tot ziens!
    Groetjes Kathleen

  • 19 Mei 2017 - 10:40

    Marlies Entius:

    Hoi Wessel,

    Ontzettend leuk om te lezen wat je allemaal beleeft. Wat een ontzettend mooie ervaring! Dat pakt niemand je meer af. Heel veel succes, geluk en plezier met alles.

    Groetjes Marlies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wessel

Wessel in Canada

Actief sinds 03 Sept. 2013
Verslag gelezen: 857
Totaal aantal bezoekers 11979

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2016 - 31 Augustus 2017

Studie University for Peace

03 September 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

24 Augustus 2013 - 28 December 2013

Study exchange to the University of Ottawa

24 Augustus 2013 - 28 December 2013

Study exchange to the University of Ottawa

Landen bezocht: